horgásszunk.hu horgászboltok, gyártók linkjei, halászháló kötés
horgász linkek

dorogma panzió tiszadorogma

horgászklub

A Nils Master - cégtörténet

Nilsmaster 01

A Finlandia Uistin Oy családi vállalkozás 1963 óta gyárt minőségi műcsalikat Nils Master és Bete néven. A Nils Master paletta jelenleg 10 különböző modellből áll, különböző méretben és tőbb, mint 40 féle színösszeállításban. A klasszikus "Invincible" mellett a „Big Mouth“,
a „Dart Master„ és a „Jumbo“ a legnépszerűbbek.

Hannu Kangas 45 éve benne van a horgász businessben és ő a cég feje. Testvére, Kalevi Kangas 20 éves kora óta a termékfejlesztés felelőse. Kalevi hetente legalább kétszer a vízparton van és a halakat faggatja az új fejlesztésű csalikról. Hannele Kangas, Hannu testvére az adminisztratív teendőkkel foglalkozik, természetesen ő is szenvedélyes horgász.Martin Crewe, az angol származású kolléga pedig a nemzetközi kapcsolatokért felelős.

A gyártás, ugyanúgy, mint ezelőtt, kizárólag Finnországban folyik. 15 alkalmazott dolgozik az üzemben, ők állítják elő az összes terméket.

Kérdések a Nils Master alapítóhoz, Hannuhoz:

1. 1963 óta gyártotok műcsalikat. Honnan jött az ötlet?

Hannu: a testvérem Kalevi és én, Kalkkinenben, Finnország egyik legnagyobb tava, a Päijänne mellett nőttünk fel. Most is itt élünk. Ebből adódik, hogy mindig is nagyon kötődtünk a vízhez és természetesen gyermekkorunkban rengeteget horgásztunk. Leginkább a különböző ragadozóhalak érdekeltek minket: csuka, süllő, sügér és a pisztrángfélék. A legnagyobb szenvedélyem a pergetés. Akkoriban a műcsali kínálat könnyen áttekinthető volt. Akkor még nem úgy volt, hogy bementél a legelső horgászboltba és vettél egy wobblert. Minden a fantáziádra volt bízva. Saját magunk készítettük őket. Rengeteg féle anyag, forma és méret kipróbálása után rájöttünk, hogy a legjobb wobblereket balsafából lehet készíteni. De sok más horgász is ugyanígy balsafából készítette a saját csalijait. Akkoriban még jónéhány igazi, nagyon profi kétkezi wobblerkészítő élt még.

Kalevi: rengeteget filóztunk a színek fogósságán. A többi pecás szkeptikus volt. Az egyik legrikítóbbra azt mondták, hogy olyan, mint egy papagály. Nos, ez az egyik jelenleg is legfogósabb szín és Parrot (papagáj angol neve) a megnevezése. A tények is minket igazoltak és ma már senki sem vonja kétségbe a színek jelentőségét.

Nilsmaster 02   Nilsmaster 03   Nilsmaster 06

Hannu: Akkoriban az összes csalinkat kézimunkával állítottuk elő és helyi horgászoknak adtuk el. Kb 20 évesek voltunk és bizony egész szépen kerestünk ebből. Egy jóbarátunk, Aarno Adlivankin elég hamar elvitte a csalijainkat Amerikába. Mi voltunk az első finn cég, aki színes wobblereket forgalmaz. Azelőtt csak a megszokott fekete/ezüst volt. Esetleg némelyiknek kék, vagy vöröses háta volt. A siker átütő volt. Az amerikai horgászok nagyon vártak egy csalira, ami nem volt ugyanolyan, mint az összes többi.. 1962-ben kaptuk az első megkeresést, hogy tudnánk e sorozatban gyártani ezeket a csalikat. Kicsit könnyelműen rávágtuk, hogy igen, persze, hogy tudnánk. Ekkor jött a meglepetés, 1963 júliusában megérkezett a megrendelő, írd és mond 300.000, azaz háromszázezer darabról egy tételben. Egy egész évbe tellett a legyártásuk. Teljesen át kellett szervezni mindent és munkásokat kellett felvenni. Mint ismeretes, tökéletes munkát végeztünk. Egy New York-i marketingügynökség hozta létre a Nils Master nevet és ők rajzolták meg a logónkat, a vikingsisakot. A Nils és a vikingsisak szimbolizálták, hogy skandináv termékről van szó, a "Master" pedig a termék minőségét volt hivatott jellemezni.

Kalevi: Ezután már minden magától ment. 1968-ban mutatkoztunk be Oroszországban, mint az első finn műcsalikészítő cég. Egy szentpétervári kiállításon vettünk részt. Akkoriban egy ilyen 2 hétig tartott. A 60-as évek végén Kölnben voltunk, szintén egy kiállításon. 1972-ben kezdtünk el Ausztráliában együttműködni Cliff Plake-vel. A kereslet világszinten folyamatosan növekedett. Ekkor kezdtük el a komolyabb fejlesztést. Minden a 8 cm-es Invincible-vel kezdődött, elkészültek az 5 és 12 cm-esek is, aztán a még nagyobbak. Majd következett a Stalwart és a Spearhead, mivel a pecások nehezebb wobblereket is szerettek volna a távoli dobásokhoz. Az új családtagok a Big Mouth, a Darth Master és a Jumbo. A Big Mouth a maga nemében egyedülálló koncepció. A szokásos kanál itt teljesen hiányzik, ezzel szemben egy áramlási csatorna vezet végig a nagyra nyitott szájtól egészen a hátig. Előnyei a horgászoknak: élethű úszó mozgás, kisebb a leakadás veszélye, távolabbi dobások. A Dart Masterrel beléptünk a Jerkek világába. Még a kezdők is könynen megtanulnak vele horgászni. Egyszerűen csak dobni és bevontatni kell, az oldalazó mozgást maga végzi el. A Jumboval a legeredményesebb a nagy csukák horgászata.

Nilsmaster 04   Nilsmaster 05   Nilsmaster 07

Hamarosan következik a riport második része!